Cityscapes

Driessens & van den Baar

In de voormalige ambulancegarage in de Tarwewijk stroomt op vele plekken zonlicht door de dakramen. De langgerekte, zojuist verbouwde werkruimte is het nieuwe onderkomen van Nicole Driessens en Ivo van den Baar. Opvallend aanwezig in hun nieuwe studio zijn de grote vilten plantobjecten, waarmee Wandschappen (het designlabel van Driessens & Van den Baar) bekendheid verwierf in de internationale designwereld. 

Werkklimaat
Toch is het vooral de kunstwereld waartoe kunstenaarsduo Driessens & Van den Baar zich willen verhouden. De objecten en installaties die zij maken zijn in eerste instantie autonome projecten, met Charlois als inspiratiebron. Ruim vijfentwintig jaar geleden kozen zij doelbewust voor dit deel van de stad. Ze verhuisden na hun studie van Brabant naar Rotterdam- Zuid, omdat daar werkruimte beschikbaar was en het werkklimaat hen meer stimuleerde.

Observaties
De projecten van Driessens & Van den Baar ontstaan vanuit dagelijkse observaties in hun leefomgeving. Ook Cityscapes is gebaseerd op het stadslandschap in Charlois. De installatie is geïnspireerd op de grote hoeveelheid huisraad die in de buurt wekelijks langs de stoeprand staat. Dit straatafval is onderdeel geworden van het straatbeeld en zegt iets over het gebied. Van den Baar: ‘Charlois is de toegangspoort tot Rotterdam voor mensen vanuit de hele wereld. Als er ergens problemen of oorlogen zijn, dan merk je dat in Charlois. Het vele in- en uitverhuizen, het langs de kant van de weg plaatsen van hele inboedels zegt iets over Charlois, maar ook wat er in de wereld gebeurt’.

Readymades
Driessens & Van den Baar zochten naar een manier om betekenis te geven aan dit straatbeeld. Gedurende anderhalf jaar fotografeerden zij de tijdelijke bergen kastjes, bedden, kleden, keukengerei en kleding. Uit de meer dan driehonderd foto’s kozen zij er vier uit op basis van vorm en kleur die tot groot formaat opgeblazen worden. Driessens: ‘De bergen afval zijn readymades. Door de aandacht er op te vestigen en ze uit hun context te halen krijgen ze een andere betekenis. Aan de manier waarop het straatafval is neergezet valt al veel interessants af te lezen: zijn mensen snel vertrokken, wat laten ze achter, waarom hebben ze het keurig in bundels achtergelaten? ‘. 

Patronen
De installatie Cityscapes bestaat, behalve uit vier megafoto’s, uit uitgeknipte kalkpatronen en vilten objecten. De foto’s worden tentoongesteld in een enorme havenloods en zodanig opgehangen dat de kijker zich bij elke foto in een andere ruimte waant. Een tweede laag in het werk is de vertaling van het platte beeld naar papieren patroondelen. De patronen zijn een letterlijke vertaling van de bewegingspatronen en leefpatronen van de mensen die hun spullen achterlieten. De foto’s worden ‘overplakt’ met de losse patroondelen. Een derde laag is omzetting van deze patroondelen naar abstracte, amorfe vilten objecten. Uiteindelijk correspondeert ieder vilten object met een foto. ‘De uitkomst is ook voor ons een verrassing. In die zin is het anti-design. Er ligt geen ontwerp aan ten grondslag’. 

Driessens en Van den Baar hebben de naam geëngageerde kunst te maken. Zelf denkt Van den Baar dat de invloed van kunstenaars in de samenleving beperkt is. “Wij lossen geen probleem op. We kunnen alleen iets vertellen over een situatie door middel van beelden. We maken dingen zichtbaar, maar we hebben niet de pretentie om het op te lossen”.